Kaedah Mudah Hafal al-Quran

Ketahui Rahsia Khusyuk Solat




Assalamulaikum dan selamat datang bagi yang berkunjung ke blog jomsurau, moga-moga kunjungan tuan-tuan beroleh sesuatu yang berguna dan bermanfaat. Alhamdulillah tidak lama lagi Umat Islam akan menyambut hari Raya Aidiladha atau hari raya korban..

Kali ini saya ingin berbicara mengenai rahsia khusyuk dalam solat yang mana ramai dikalangan kita tahu apa itu SOLAT dan Kenapa Kita SOLAT, Namun tidak ramai yang tahu bagaimana Khusyuk dalam Solat!..

Allah telah berfirman di dalam surah Al-Ankabut, Ayat 45, Bahawa.. Solat itu akan mencegah dari perbuatan keji dan mungkar. Namun, pada hari ini, kita dapat lihat, ramai orang yang mengerjakan solat, tetapi kenapa masih lagi ramai yang melakukan perkara-perkara yang buruk. 

Persoalannya ; Kenapa perkara sedemikia boleh berlaku. Jawabnya: Para ulama' telah membahaskan tentang perkara ini dan membuat kesimpulan bahawa "Solat" yang dapat melindungi manusia itu dari melakukan perkara-perkara keji dan mungkar, adalah solat yang benar-benar sempurna yang diterima Allah. Manakala, solat yang dilakukan secara sambil lewa dan tidak sempurna, tidak akan mampu menjadi pelindung dan benteng kepada orang yang mengerjakannya.

Hari ini, marilah kita ambil sedikit masa untuk menyemak semula amalan solat kita. Adakah ianya benar-benar sempurna dan sama sepertimana yang dilakukan oleh nabi kita Muhammad S.A.W.

Kerana nabi pernah berpesan... "Solatlah kamu seperti mana kamu melihat aku solat" hadis riwayat Bukhari & Muslim.

Apabila nabi bersolat, baginda akan mengerjakannya dengan penuh khusyuk, begitu juga dengan sahabat-sahabat nabi, mereka akan melakukan solat dengan penuh khusyuk.

Tetapi kita hari ini, apabila sedang melakukan solat, pelbagai perkara yang terlintas dan bermain di fikiran. Fikiran pun mula melayang-layang, pada ketika itulah juga pelbagai perkara akan mula diingati, dari perihal kerja pejabat, kepada perihal rumahtangga, hal kewangan, hal anak-anak dan pelbagai lagi.

Sedihnya... Amalan solat yang sepatutnya dapat mendekatkan diri kita kepada Allah, menjadikan kita sebaliknya. Kita semakin jauh dengan Allah dan Allah pula benci kepada kita sewaktu kita sedang solat. Nauzzubillah min zalik.

Bagaimana Untuk Solat Dengan Khusyuk?

Di dalam 13 rukun solat, terdapat 3 kategori rukun. Rukun fi'li (pergerakan), rukun qouli (bacaan) dan juga rukun qalbi (hati). Untuk mendapatkan solat yang khusyuk, ketiga-tiga elemen solat ini perlu dilakukan dengan betul dan sebetul-betulnya.

Bacaannya perlu tepat dan diselami maksudnya, perbuatannya juga perlu selaras seperti mana yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. Kesedaran, kehadiran dan tumpuan sepenuh hati ketika solat, akan menjadikan setiap solat yang dikerjakan penuh bermakna dan berbekas nikmatnya di dalam diri.

Jika semuanya itu dapat dilakukan dengan sempurna, insyallah, pasti amalan solat kita diterima Allah dan benteng diri terhadap godaan nafsu dan syaitan untuk melakukan perkara-perkara keji dan mungkar, dapat diperkukuhkan.

Dalam satu kuliah maghrib di Surau al-Furqan fasa 2.Ustaz Hasnan menyampaikan satu tajuk yang amat penting iaitu " Rahsia Solat Khyusuk". Beliau menjelaskan dengan terperinci dan bermaklumat mengenai Rahsia Khusyuk Solat.



Bagi memudahkan orang ramai memahami dan mendalami rahsia Khusyuk dalam Solat, Ustaz Hasnan telah menerbitkan sebuah e-book dan rakaman digital untuk memudahkan umat Islam memahami Rahsia Khusyuk dalam solat.



Dengan e-book ini anda download ia terus ke dalam komputer, tab atau handphone anda dan terus membaca dan menontonnya. Harga untuk pakej ebook dan rakaman video ini hanyalah berharga RM27.00 sahaja

0 Comments:

Post a Comment